Legendy Starej Republiki
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Zanim Anakin Skywalker przywrócił równowagę mocy, na długo przed wprowadzeniem Zasady Dwóch - trwała Stara Republika, a to są jej legendy.


You are not connected. Please login or register

Jak zacząć?

Go down  Wiadomość [Strona 1 z 1]

1Jak zacząć? Empty Jak zacząć? Sro Kwi 20, 2016 6:12 pm

Admin


Admin

[size=200]Poradnik dla początkujących[/size]


Wielu z was pewnie zadaje sobie pytanie czym w ogóle jest PBF? Zaraz potem rodzi się kolejne pytanie - Może by tak strzelili jakiś podręcznik, czy coś? No i wtedy ja spełniam wasze życzenie. W tym temacie postaram się wa opisać w prosty sposób czym jest PBF i jak powinniście zacząć przygodę z naszym urodziwym forum.


1. Czym jest PBF? Z czym się to je, i czy w ogóle jest jadalne?

PBF to skrót oczywiście z języka angielskiego, którego rozwinięciem jest banalne Play by Forum. Jednak banalne jak się okazuje nie dla wszystkich, oznacza ono w rodzimym języku nic innego jak "Grę na Forum". Poprzez grę na forum rozumiemy pisanie postów, które zawierają opis działań jakie podejmuje nasza postać, a także wszelkiego rodzaju dialogi czy przemyślenia. Taki sposób rozgrywki kształci umiejętności pisarskie, wyobraźnię, a przede wszystkim pozwala w nieskrępowany sposób nadać utworzonej postaci taki kształt jaki tylko chcemy. To my zdecydujemy jaka będzie nasza postać.

Czy PBF to gatunek grywalny? To już zależy tylko od was, trzeba sobie zadać pytanie czy lubię dużo pisać, i czy jestem gotów na długą rozgrywkę, bo do takich zaliczają się gry tego typu. Tutaj nie da się zrobić nic na szybko, a w całość trzeba włożyć serce i czas.
Wiele jest PBFów na których spotykamy się z postami na jedną linijkę, nie nazwałbym w takim wypadku gry PBFem, bowiem, jeśli głównym założeniem jest pisanie, pisanie, i jeszcze raz pisanie, to czy jedną linijkę można nazwać chociaż postem? Jak dla mnie nie. Dlatego tutaj, na The Old Republic, istotną rzeczą będzie to ile napiszecie i czy będzie to w miarę ładnie sklejone. Nie wymagam od was perfekcji gramatycznej i ortograficznej, ponieważ mi samemu do niej bardzo daleko ; ], Chcę natomiast by ta rozgrywka była dla was czymś przyjemnym, i żeby z tego pisania czerpać jedynie przyjemność. Zatem dobry PBF to gatunek grywalny dla koneserów i fanów którzy lubią poczuć klimat danego uniwersum.


2. No dobra, trułeś o tym co to PBF, daj nam zacząć rozgrywkę.

Nie dam, bo to wciąż nie wszystko co powinniście wiedzieć. Jeśli w bardzo ogólnym pojęciu wiecie już co to PBF, to musicie się jeszcze dowiedzieć co najczęściej w grach tego typu można spotkać. Podzieliłbym pod tym względem PBFy na dwa typy - mechaniczne, i niemechaniczne. Już pędzę z wytłumaczeniem.

Mechaniczne - czyli takie jak nasz (choć szczyt to nie jest), chodzi tutaj o zastosowanie w grze elementów z tradycyjnych RPG zwanych mechaniką. Są to różnego rodzaju wzory na celność, obrażenia, trafienie itd, są to wymagania broni, są to punkty które rozdajemy postaci na cechy - są to po prostu liczby. Wielu twierdzi że mechanika nie jest PBFowi potrzebna, jednak niekiedy jest wręcz przeciwnie - bez mechaniki ani rusz. Co w wypadku gdy walczy sobie dwóch panów na równym poziomie? Jak sprawdzić kto kogo mocniej i skuteczniej trzaśnie nie mając statystyk i wzorów? MG zadecyduje? wtedy to jest stronniczość, a od tego uchroni nas właśnie mechanika.

Niemechaniczne - czyli takie, gdzie element mechaniki nie występuje albo występuje w bardzo nieudolny sposób typu: Siła - 10, Szybkość - 20. Mamy jakieś dwa wskaźniki z czego żaden z nich nie wprowadza żadnego udogodnienia w grze bo nikt zwyczajnie nie zwraca na nie uwagi. Takiego typu PBFy są najczęściej wspomnianymi wcześniej "Linijkowcami" czy "Jednostrzałowcami", jednak warto zaznaczyć że są też kopalnią talentów, z których można sobie wyłowić takiego chociażby MG czy gracza ( o ile będąc właścicielami PBFa dbamy o jego poziom.).

Kolejnym elementem bardzo ważnym w PBFie są spisy broni, pancerzy mocy czy technik, z czego każde z tych wcześniej wymienionych zależy od realiów w których toczy się gra. U nas znajdziemy więc opisy miotaczy, broni świetlnej czy pancerzy z uniwersum Star Wars, przy każdym z przedmiotów jest cena i wymagania które trzeba spełnić by nasza postać mogła takiego przedmiotu używać.


3. Mamy dość twojego marudzenia, czy możemy wreszcie przejść do sedna sprawy - Tworzenia Postaci?

W zasadzie to możemy przejść do tworzenia postaci, ale nim przejdziemy do wypełniania Karty Postaci to przydało by się zadać sobie kilka pytań właśnie w związku z nią. Pytania są dość proste, a odpowiedzi na nie można udzielić jednym słowem czy zdaniem, niby mało ale w późniejszym okresie tworzenia historii i charakteru niezwykle pomagają. Znalazłem na stronie www.rpg.polter.pl właśnie takowe pytania które zamieszczę wam tutaj, bowiem uważam że najlepiej przedstawiają to, o co mi chodzi.


1. Kim byli rodzice postaci? Czy brali udział w jej wychowaniu? Jeżeli nie - to dlaczego? W jaki sposób postać dorastała?

2. Czy postać ma jakiś przyjaciół z dzieciństwa? Czy posiada krewnych? Gdzie oni są teraz? Czy utrzymuje z nimi kontakt? Jeżeli nie, to co spowodowało separację?

3. Jak wyglądało dzieciństwo bohatera? Czy upływało spokojnie w poczuciu bezpieczeństwa, czy też wydarzyło się coś dramatycznego? Jakie ma to teraz dla niego znaczenie?

4. Czy postać identyfikuje się z jakimiś wzorami osobowościowymi lub idolami? Czy obecnie jest zafascynowana pewnymi jednostkami? Czy miała szansę zetknąć się nimi?

5. Co działo się z bohaterem zanim został wciągnięty w wir wypadków? Kto był odpowiedzialny za przygotowanie postaci do roli awanturnika?

6. Jakie są przekonania religijne i moralne postaci? Jak bardzo postać jest z nimi związana - co będzie w stanie poświęcić, aby ich bronić? Kto wpłynął na rozwój światopoglądu postaci?

7. Czy postać ma jakieś niezwykłe przyzwyczajenia lub przypadłości? W jaki sposób inni na nie reagują?

8. Jaki jest zwykle stosunek innych istot do postaci? Dlaczego - w jej opinii - stykający się z nią reagują w taki sposób?

9. Czy bohater jest w stanie zabić? Co - w mniemaniu bohatera - usprawiedliwia zabójstwo? Czy bohater ma wrogów? Czy byłby w stanie ich zabić?

10. Jakie relacje łączą postać z innymi istotami? Czy ma bliskich przyjaciół? Ulubione zwierzęta? Czym charakteryzują się te istoty?

11. Czy bohater ma problemy natury psychicznej: lęki, natręctwa, choroby? Co jest ich przyczyną? Jaki jest stan jego zdrowia?

12. W jaki sposób postać traktuje znajomych i nieznajomych? Czy jest łatwowierna?

13. Jak wygląda bohater? Czy ma blizny, tatuaże, znamiona? Jeżeli tak, to w jaki sposób je nabył?

14. Jak wygląda zwyczajny dzień postaci? W jaki sposób reaguje ona, gdy coś zakłóca rutynę codzienności?

15. Jakie cele pragnie osiągnąć bohater - co motywuje go do życia, przygód? Jakie są jego ambicje?

16. W jaki sposób postać pragnie osiągnąć to, co sobie zamierzyła? Czy nie koliduje to z życiem awanturnika?

17. Czy bohater planuje w przyszłości założyć rodzinę? Kim miałaby/miałby być jego/jej wybranka/wybranek?

18. Czy postać zastanawiała się nad swoją śmiercią? Czy przygotowała testament? Jakie są zwyczaje pogrzebowe w okolicach, z których pochodzi?

19. W jaki sposób historia bohatera splata się z historią społeczności i świata, w którym żyje?

20. Czy ma on przodków, którym udało się dokonać czegoś niezwykłego? Jak są postrzegani w społeczności, w której żyje postać? Jaki jest jej stosunek do tych czynów i do sławy bądź niesławy przodków?

Artykuł pochodzi ze strony http://www.rpg.polter.pl


Gdy już odpowiemy sobie na powyższe pytania myślę, że możemy przejść bezpośrednio do tworzenia naszej pierwszej czy też nie Karty Postaci. Zatem panie i panowie - Tworzymy!

4. Czyli koniec nudzenia? Przechodzimy do konkretów?

Owszem, przechodzimy do grubych konkretów, w odpowiednik dziale zamieściłem opis Karty Postaci, każdego z jej elementów tak by było łatwiej zrozumieć co gdzie wpisać. Na wszelki wypadek żeby nie biegać po tematach i nie mnożyć okienek wrzucę to tutaj.

Ogólnie rzecz biorąc KARTĘ POSTACI dzielimy na dwie części. Na Informacje Fabularne i na Informacje Mechaniczne.

Dokładniejsze instrukcje, jak stworzyć własnego bohatera znajdują się w tym dziale: http://www.tor.star-wars.com.pl/viewforum.php?f=114


***

[size=200]Informacje Fabularne [/size]

Imię: Imię naszej postaci. Powinno być klimatycznie, nawiązywać do realiów Star Wars zatem wszelkiego rodzaju "Chucki, Nakajimy i innego rodzaju Mariusze" nie przejdą. Najlepiej jest samemu wymyślić coś ciekawego, to naprawdę nietrudne. Wystarczy spojrzeć na postaci fabularne dla których imiona i nazwiska wymyślałem sam [Krein]. Jeśli macie ztym problem, możecie użyć generatorów imion z sieci.

Nazwisko: Podobnie jak wyżej. Z tą różnicą, że nie może nawiązywać do postaci kanonicznych. W wyjątkowych sytuacjach postać może być spokrewniona ze znanymi bohaterami. Należy się jednak wtedy liczyć z faktem, iż Mistrzowie Gry będą stawiali przed taką Kartą Postaci dużo wyższe wymagania.

Wiek: Wiek naszej postaci który powinien się mieścić w granicach rozsądku. Należy wziąć pod uwagę, że przedstawiciele różnych gatunków starzeją się w różnym tempie.

Rasa/Gatunek: Całkowita dowolność - dostępne są wszystkie rasy ze świata Star Wars.

Planeta: Planeta adekwatna do rasy bądź taka na której postać się wychowała lub z którą jest w jakiś sposób mocno powiązana.

Frakcja: Wybrana przez nas frakcja: Republika, Imperium, Niezależni/Łowcy Nagród.

Ranga: (Uzupełnia Administrator/GM) Ranga jest przyznawana według jakości Karty Postaci. Nie daje ona nam na start większej ilości punktów do statystyk, a jedynie wyznacza rolę, jaką postać pełni w swojej frakcji.

Atut Startowy:(Uzupełnia Administrator/GM) Atut będzie przydzielony na podstawie charakteru postaci, jej historii i jakości karty postaci. Postacie otrzymują zazwyczaj jeden Atut Startowy, choć nieliczne wyjątki mogą uzyskać dwa z nich. Atuty Startowe mają swoję konsekwencje mechaniczne bądź fabularne.

*

Historia: Historia postaci od narodzin do chwili obecnej w świecie gry (do momentu Traktatu z Coruscant). Bardzo istotne pole. Nie ma ograniczeń co do objętości: im więcej tym lepiej. Minimum to pół strony A4 w wordzie standardową czcionką. Historia postaci to swoista wizytówka dla całej karty i to właśnie według niej Mistrzowie Gry ocenią umiejętności literackie gracza.

Charakter: Można by rzec że jeszcze ważniejsze pole niż historia. Należy tu opisać rys psychologiczny naszego bohatera. Dzięki niemu sprawdzający kartę będzie mógł lepiej dopasować atut dla postaci, a MG będzie w stanie lepiej opisać reakcje i nastawienie do reszty drużyny podczas misji. Im dokładniejszy opis, tym wiarygodniejszy bohater. W Charakterze można zamieścić także ciekawostki dotyczące postaci (np. jej stałe powiedzonka, zwyczaje, nietypowe zachowania)

Wygląd: Po prostu wygląd naszej postaci. Można wrzucić obrazek + podstawowy opis cech zewnętrznych. Przydaje się tu także opis zwyczajowego ubioru.

Więzy Krwi: Rodzina bohatera. Można sobie stworzyć drzewo genealogiczne, tylko nie może ono zawierać postaci kanonicznych.

*

Statek: W granicach rozsądku, dostępne są wszystkie z uniwersum SW tego okresu. Wyjątkowi zapaleńcy mogą nawet wymyślić swój własny pojazd. Na początek jednak wybieramy jakiś myśliwiec, w misjach będzie okazja zdobycia frachtowca czy transportowca.


Ekwipunek: Jak mówi nazwa - wszystkie istotne przedmioty posiadane przez postać. Należy także tu uwzględnić stan majątkowy bohatera.

Broń: Tego chyba nie trzeba tłumaczyć.

Posiadłość:Opis miejsca i/lub budynku, w którym mieszka nasza postać.



[size=200]Informacje Mechaniczne[/size]



1. Cechy:

Rozdajemy 90 pkt.

Siła:

Wytrzymałość:

Zręczność:

Zwinność:



Percepcja:

Wola:

Charyzma:

Moc (/ Szczęście):


[size=150]

2. Umiejętności[/size]

Na start każdy bohater ma 7 pkt. do wydania na dowolne Umiejętności.

Dyplomacja

Kontrola Mocy

Materiały Wybuchowe

Mechanika

Medycyna

Pilotaż

Programowanie

Skradanie

Zabezpieczenia


(Inna):


[size=150]3. Miecz Świetlny[/size]

Na początku gry każdy adept Jedi bądź Sith posiada 5 punktów do wydania na znane Style w poszczególnych Formach walki świetlnym mieczem.

Forma I:
-Schii Cho
Forma II:
-Makashi (wymaga 2 pkt. Shii Cho)
Forma III:
-Soresu (wymaga 1 pkt. Shii Cho)
-Lus Ma (wymaga 2 pkt. Shii Cho)
Forma IV:
-Ataru (wymaga 1 pkt. Shii Cho)
Forma V:
-Shien (wymaga 1 pkt. Shii Cho)
-Djem So (wymaga 1 pkt. Shien)
Forma VI:
-Niman (wymaga po 1 pkt. dwóch innych stylów)
-Niman/Jar’Kai (wymaga 1 pkt. Niman)
Forma VII:
-Juyo (wymaga 2 pkt. Schii Cho oraz 2 pkt. dowolnego innego stylu)
-Trispzest (wymaga 1 pkt. Juyo)

Dodatkowe:
- Indywidualne Jar’Kai (można łączyć z dowolną Formą, wymaga wtedy 2 pkt. Niman/Jar’Kai.
- Trakata (można łączyć z dowolną Formą, wymaga 1 pkt. Stylu w tej samej Formie)

Adnotacja: Wykupywanie dodatkowych stylów ma miejsce dla każdej formy oddzielnie. Na przykład 2 pkt. Trakata w Formie II i 2 pkt. Trakata w Formie III nie sumują się. To dwa oddzielne style.


[size=150]4. Uzupełnienia: Cechy drugorzędne
[/size]

PW (Punkty Wytrzymałości) Ich liczba jest równa połowie Wytrzymałości. Przykładowo postać z Wytrzymałością 13 ma liczbę PW równą 13 : 2 = 6,5.

PD (Punkty Doświadczenia) Na starcie ich liczba jest równa 0.

PM (Punkty Mocy) Ich liczba jest równa połowie Cechy Moc plus połowa wartości Umiejętności Kontrola Mocy.

KOD (Klasa Obrony Dystansowej) KOD zazwyczaj przyjmuje wartość równą 8 + bonus z Cechy Zwinność.

KOW (Klasa Obrony Wręcz) t Przyjmuje wartość równą 8 + bonus z Cechy Zręczność.


[size=150]5. Atut Startowy
[/size]

Przyznawany przez GMa.



Gratulacje! Właśnie przeszliście pierwszy etap waszej drogi ku chwale! Czy to Imperium czy Republiki, a może Łowców Nagród - nieważne. Będę to niezbicie powtarzał, Karta Postaci jest najważniejszą częścią gry, jej solidne wykonanie gwarantuje nam to, iż w przyszłości nie siądziemy do sesji, i nie pomyślimy: "Jasna cholera, że też ja coś tak żałosnego mogłem spłodzić?". Gdy zaczynałem swoją przygodę z PBFami często tak to wyglądało, że zdobywając doświadczenie spoglądałem na swoje stare KP i czułem wstyd widząc jak mało logiczna jest moja historia czy charakter i to szlifowałem. Ale o KP już nam wystarczy, czas przejść do kolejnej rubryczki zwanej Rekrutacją.


5. Czyli co? Mam już KP? Mogę grać? Pisać w tematach?


Jakkolwiek by cię to irytowało - jeszcze nie możesz. Mając gotową KP należy przystąpić do zapisu naszej postaci do danej frakcji, zapisu dokonujemy w specjalnie przeznaczonych do tego tematach według z góry ustalonego wzoru.

http://www.tor.star-wars.com.pl/viewforum.php?f=119

Dokonujemy zapisu według podanego wzoru. Co powinniśmy zrobić dalej? Sprawa jest prosta, w tym samym temacie mamy spis Mistrzów Gry którzy prowadzą przygody w danej frakcji. Należy się z takowym Mistrzem Gry skontaktować poprzez PW bądź GG, a następnie po dogadaniu małostkowych spraw wysłać mu naszą pieczołowicie wykonaną KP... i czekać. Mistrz Gry sprawdzi czy KP jest wykonana poprawnie, czy zgodna jest z realiami gry, czy punkty są rozdane w prawidłowy sposób, no i sprawdzi to ile pracy w takową KP włożyliśmy. Zaraz potem MG dokona konsultacji z adminem, po czym KP wróci do was z dopiskami co ewentualnie jest źle, co należałoby poprawić, bądź też zostanie od razu zaakceptowana.


6. No dobra, zaakceptowali mi KP czy mogę już zacząć rozgrywkę?

Tak, myślę że zbliża się taka pora. Kilka minut po akceptacji Karty Postaci zostaniesz wpisany do rejestru graczy i zostanie ci przydzielony dostęp do działów twojej frakcji i do planet (tak, to dlatego ich jeszcze nie widzisz). Zaraz po tym otrzymasz od MG informację na temat tego, gdzie rozpocznie się twoja przygoda, bo warto zaznaczyć że KAŻDY gracz zaczyna swoją przygodę w tej grze od krótkiej misji. Dlatego nie należy na początek nigdzie indziej pisać. Początkowe misje służą asymilacji z kolegami z frakcji, oswojeniem się z realiami i samą grą, dotyczą one w zależności do frakcji różnych zagadnień tj. przykładowo

Jedi - wykład w akademii, budowa miecza świetlnego
Sith - wykład w enklawie, budowa miecza świetlnego
Żołnierz - Trening w koszarach, odprawa
Łowca Nagród - spotkanie z przywódcą frakcji

Tak zaczynasz swoją przygodę z PBFem, a tak ja kończę krótki poradnik, który, mam nadzieję zapamiętasz miło, mimo tego iż troszkę tutaj marudziłem.


Powodzenia!


Powyższy tekst jest chroniony prawami autorskimi

https://legends.forumpolish.com

Powrót do góry  Wiadomość [Strona 1 z 1]

Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach